zaterdag 10 januari 2015

Leugentje om eigen bestwil

Een kleine uur geleden ben ik thuis gekomen van een etentje bij een oud collega van mij. Zes dames, die elkaar al ruim 7 maanden niet hadden gezien en gesproken. Op af en toe een beleefdheidstelefoontje na. Wat was het me een kippenhok. Mijn hoofd doet er nu nog pijn van, maar dat kan ook komen door de goedkope wijn die telkens in mijn glas werd bijgeschonken. Mijn oud collegaatje is naast dat ze hartstikke lief en behulpzaam is, ook erg perfectionistisch. De eettafel was helemaal volgens etiquette gedekt. Met te veel bestek wat je eigenlijk toch niet gaat gebruiken. En ze had alles uit de kast getrokken met haar viergangenmenu. Het voorgerecht en tussengerecht waren werkelijk waar heerlijk en ik verheugde me dan ook enorm op het hoofdgerecht. Toen het werd opgediend schrok ik van wat ik zag. Het zag er enorm smerig uit, en het snijden van het vlees maakte dat er niet beter op. Ik kreeg het met moeite naar binnen en heb vervolgens de helft laten staan onder het mom dat ik vul zat. Als straf voor mijn leugen moest ik het toetje, wat er wel weer verrukkelijk uitzag, laten staan. Ik zat tenslotte vol. Balen! Ik kreeg het gewoon niet over mijn hart om haar te zeggen dat het me niet smaakte. Niet na al haar moeite. Zelf ben ik dan ook niet vies van een leugentje om eigen bestwil. Ik schaad er niemand mee. Het is juist het tegenovergestelde. Dat leugentje om eigen bestwil is er juist om de ander geen pijn te doen en iedereen doet het wel eens. Zowel mannen als vrouwen.

Mannen en hun leugentje om bestwil
Uit een studie is gebleken dat wanneer vrouwen een leugentje om bestwil vertellen, zij dit doen om de ander een goed gevoel te geven. Wat ik dus deed bij het etentje. Mannen daarentegen vertellen een leugentje om bestwil om hun mannelijke ego omhoog te houden. Ze doen zichzelf beter voor en/of laten iets (negatiefs) achterwege. De een doet dit iets meer dan de ander.

De psychologe Bella M. DePaulo heeft onderzoek gedaan naar deze verschillen. Dit zijn volgens haar onderzoek de meest voorkomende leugentje om eigen bestwil die mannen ons vertellen:

Beste cijfers van mijn klas
Mannen willen altijd indruk maken op anderen, vooral op vrouwen. Ze presenteren zichzelf (in het begin) altijd beter. Dit neemt meestal wel af naarmate de relatie tussen jullie verder gaat, als er tenminste sprake is van een relatie. Wanneer een man in iets mislukt, heeft hij moeite om dit aan anderen te vertellen. Succes is belangrijk voor hem en vanuit zijn referentiekader denkt hij dat het ook voor ons erg belangrijk is.

Hij vindt je familie/vriendinnen leuk
Wanneer hij zegt dat hij je familieleden en vriendinnen helemaal geweldig vindt, kan hij dit zeggen om jou te vleien en omdat hij geen zin heeft in hoofdpijn. Als dat zo is, dan zal hij het leuk vinden om met je mee op bezoek te gaan. Komt hij telkens met smoezen dan kan je denk ik wel inschatten hoe laat het is.

Schatje, je bent geweldig!
Hoe vaak hebben we dit niet gehoord? Op het gebied van seks gebruiken mannen het meest een leugentje om eigen bestwil.Vooral wanneer hij voor het eerst met jou het bed in duikt is het voor hem niet meer dan logisch om je te vertellen dat het geweldig is, zelfs als dit niet het geval is. Dit kan tricky worden wanneer jullie in een relatie belanden. Als hij dan continue heeft verteld dat de seks geweldig is, dan wordt het lastig om daar later nog op terug te komen.

Ik heb geen tijd om je te bellen. Ik weet niet waar ik dan ben
This is not a good sign! Wanneer hij dit herhaaldelijk zegt wanneer hij de deur uit gaat betekend het vaak dat zijn gevoel voor jou weg is. Je moet dan zo snel mogelijk achterhalen of dit het geval is, zodat je niet in een ellenlang relatie blijft zitten die eigenlijk al op de klippen is gelopen.

Die jurk staat je super!
Dit zijn de goede leugentjes om bestwil. This means he cares ladies! Hij wil dat jij je fijn en mooi voelt in die jurk. Dit is niet zo erg, zo lang het niet de standaard wordt. Het zou beter zijn als hij je op een tactische manier laat weten dat die andere jurk je net ietsie beter staat.

Er worden banen geschrapt
Een man zorgt graag voor zijn vrouw, omdat dat in zijn wereld nou eenmaal zo hoort. En eerlijk, stiekem vind ik dat ook;-) Om die reden zal hij je dan ook niet snel iets vertellen wat jou zorgen maakt. Hij houdt het liever voor zichzelf. Eigenlijk best lief. Hij heeft alleen niet door dat hij daarmee het vertrouwen binnen jullie relatie kan schaden. Helemaal wanneer jij er ineens achter komt dat hij 1 week geleden zijn job is kwijt geraakt. Hoe lief hij het ook bedoelde.

Ik doe het zometeen...
Yeah righttttt. Hoe vaak hebben we dit niet gehoord? Mannen houden niet van vrouwen die zeuren. Dus vertellen ze kleine leugentjes om het gezeur te voorkomen of het direct de kop in te drukken. "Ik doe de tuin zodra de zon wat minder schijnt", en vervolgens stapt op zijn fiets te en vertrekt hij richting het terras. Als dit zelden eens gebeurt, is het geen probleem, negeer het lekker. Maar als dit regelmatig gebeurt, dan zit er iets verkeerd en moet je dit ter sprake brengen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten