woensdag 31 december 2014

Hoe belangrijk is uiterlijk nou écht?

Vandaag las ik een artikel op nu.nl over een onderzoek waarin onderzoekers 400 contactadvertenties bestudeerden om te achterhalen op basis van welke criteria mannen en vrouwen hun partners kiezen. Uit dat onderzoek is vervolgens naar voren gekomen dat mannen en vrouwen evenveel waarde hechten aan het uiterlijk van hun partner. Heerlijk vaag omschreven natuurlijk, want het blijft nog steeds onduidelijk hoeveel waarde er nu aan gehecht wordt. Bijvoorbeeld op een schaal van 1 tot 10. En daarnaast valt er over mensen die hun heil zoeken in online dating natuurlijk ook wat te zeggen. Waarom lukt het in het echt niet om een geschikte partner te vinden? Misschien zijn ze te lelijk? Anyway, het hele artikel is >> hier << te lezen en ik zou zeggen, trek je eigen conclusies.

Uiterlijk is belangrijk
Het onderzoek heeft me na laten denken over hoe belangrijk uiterlijk is. In mijn eigen zijn de mensen die zeggen dat enkel innerlijk er toe doet óf grote leugenaars óf hartstikke gek in hun hoofd. Want hoe zit het dan met (seksuele) aantrekkingskracht? Ik vind dat behoorlijk belangrijk. En dan nog iets, als mannen echt evenveel waarde hechten aan uiterlijk dan vrouwen, hoe komt het dan dat er tijdschriften als Playboy en Penthouse bestaan ( en +1000 soortgelijke tijdschriften) en dat de oprichters ervan schathemeltje rijk zijn geworden? Omdat mannen evenveel waarde hechten aan uiterlijk? I don't think so!

Hoe ik het zie
In mijn ogen is het simpel. Voor iedereen is uiterlijk belangrijk, maar voor mannen toch nog het meest. Mannen voelen zich namelijk primair aangetrokken tot het uiterlijk van een vrouw. Vrouwen daarentegen voelen zich primair aangetrokken tot de eigenschappen van een man. Een vrouw wil vooral een man die een gevoel geeft van veiligheid en haar (en haar kids) indien nodig kan beschermen. Mijn onderbouwing: bezoek een aantal willekeurige datingsites en bekijk daar telkens een stuk of 25 profielen. Dan zul je ontdekken dat vrouwen in basis allemaal dezelfde eigenschappen zoeken in een man. Ze verwoorden het alleen telkens net iets anders. Ook hebben wij geen 1001 verschillende tijdschriften met naakte mannen nodig om goed te kunnen functioneren. Kortom, het onderzoek is slecht verricht en de uitkomsten kloppen niet:-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten