dinsdag 25 november 2014

Lichaamstaal op CS Amsterdam deel 1

Toen ik gisteravond op één minuut na net mijn trein vanuit Amsterdam had gemist, besloot ik dat dit een goed moment was om mensen te bekijken en om in te schatten, aan de hand van hun lichaamstaal, wat ze gaan doen. Je kan namelijk ontzettend veel uit lichaamstaal halen, helemaal wanneer mensen zich er niet van bewust zijn dat ze bekeken worden. Zo zag ik na een tijdje een man en een vrouw een paar meter verder op staan, beiden begin 20, waarvan de man voornamelijk aan het woord was. De vrouw gaf hem wel aandacht terug en gaf tussendoor ook korte reacties, maar haar voeten wezen van de man vandaan, alsof ze elk moment weg wilde gaan. Wellicht had ze nog een trein te halen en hield de man haar op? Ik besloot af te wachten om te zien of ik gelijk had. Ik heb namelijk erg graag gelijk. Kort nadat ik mijn conclusie had getrokken dat ze weg wilde, onderbrak ze de man om er vervolgens met een snelle pas vandoor te gaan. Ik had dus gelijk! De man keek haar een beetje teleurgesteld na, om uiteindelijk ook verder te lopen. In eens bedacht ik me dat mijn 2e trein er eigenlijk al had moeten zijn, hij was echter alweer vertrokken. Zonder mij. Dit was een prima kans om nog snel even wat drinken bij de kiosk te kopen en wat meer lichaamstaal waar te nemen. Nadat ik mijn jus d'orange had afgerekend en naar een bankje liep, zag ik eigenlijk direct alweer een ander stelletje staan. Alleen zat hier aardig wat ruimte tussen de man en de vrouw, ook weer beide ergens begin 20 jaar. Telkens wanneer de man (bewust?) dichterbij kwam, zorgde de vrouw ervoor dat de ruimte tussen hen niet kleiner werd en dat hij niet te dichtbij binnen haar persoonlijke ruimte kwam.

Voor degene die niet precies begrijpen wat ik nu bedoel met persoonlijke ruimte, even een korte uitleg. Persoonlijke ruimte moet je zien als je eigen draagbaar territorium. Het is jouw territorium, omdat jij in controle bent en bepaalt wie je dichtbij laat komen of juist op afstand houdt en het is draagbaar, omdat je het overal met je mee draagt. Je moet het zien als een (beschermings)bel om jezelf heen.

Maar laten we even nog kort terug komen op het stelletje in kwestie, waar ik het net over had. Welke conclusie kunnen we hier uit concluderen? Het is eigenlijk simpel en kan twee dingen betekenen, Of de man in kwestie had haar gisteravond pas voor het eerst ontmoet en aangesproken, of ze kenden elkaar nog maar heel erg kort en zeker nog niet persoonlijk. Misschien zijn ze nieuwe collega's van elkaar geworden. Waar het op neer komt is dat je de mensen die je niet (goed) kent niet zomaar dichtbij je komen. Ga het voor jezelf maar na. Dit in tegenstelling tot goede vrienden of binnen een relatie, dan mag degene juist heel dichtbij komen en vinden er zelfs aanrakingen plaats. 

Mijn derde trein had ik gehaald. Driemaal scheepsrecht. Woohoo! Ik had dus geen tijd over om nog meer mensen op het station te bekijken en om mensen van dichtbij in een coupe aan te staren, leek mij niet zo'n goed idee....

Maar er valt natuurlijk nog ontzettend veel meer te vertellen over lichaamstaal en ik beloof bij deze dat ik hier binnenkort nog uitgebreid op terug ga kamen. Ik zal mij dan met name gaan richten op hoe de lichaamstaal van mannen en hoe je die het best kan interpreteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten